Aflæs dit barns behov

Forfatter Maj-Brit Birch Lykkegaard, Ergoterapeut, IBCLC, CEO ‘AmmeErgo’ (juli 2023)

Faktaboks

  • Det tager tid at lære dit barns signaler at kende
  • Alle børn er unikke og derfor reagerer de også forskelligt
  • Du kan bruge tæt kropskontakt til at kunne se dit barns signaler tidligt
  • Dit barn har brug for din trygge favn, for at lære verden at kende

Lær dit barns signaler at kende

 

Hvordan aflæser jeg mit barns behov?

Alle forældre oplever i perioder at blive trætte, overvældede eller usikre på om de aflæser deres barns signaler korrekt (1). Spædbørn er meget forskellige og selvom du måske har flere børn, er det ikke sikkert dit nye spædbarn viser dig de samme tegn på sult eller ubehag, som dine andre børn har gjort.  Det kan være frustrerende, men det tager tid at lære hinanden at kende – Ligesom det også gør for voksne, når vi får nye bekendtskaber. En god måde at lære dit barn at kende på, kan være at bære dit barn helt tæt på kroppen i en vikle eller en slynge eller ligge hud-mod-hud med dit barn (2). På den måde kan du eksempelvis hurtigere se de allerførste tegn, dit barn laver på at ville die, og du kan derfor også nå at reagere, før dit barn begynder at græde. De allerførste tegn er nemlig typisk uden lyd. Det kan være dit barn slikker på læberne, bevæger hovedet fra side til side, eller fører hænderne op til munden (2). Når du bærer dit barn helt tæt på kroppen, giver du det en blid overgang fra tilværelsen i livmoderen til livet udenfor. Især den første måned efter fødslen har de fleste børn brug for tæt kropskontakt. Dit barn beroliges nemlig af at kunne dufte dig, mærke din varme og høre din vejrtrækning og hjertelyd. På den måde kan dit barn lære omverdenen at kende sammen med dig. Er dit barn født for tidligt, kan hud-mod-hud kontakt også være en god måde at fortsætte graviditeten uden på kroppen. Hud-mod-hud kontakt hjælper også dit barn til at kunne holde varmen, til at holde et stabilt blodsukkerniveau, det stabiliserer hjerterytmen og vejrtrækningen, til at give et bedre søvnmønster, hvilket alt sammen kan øge ammeperioden (2).

 

Tegn på at dit barn har brug for en pause

Dit barn kan bedst tage godt fat om brystet, hvis det er roligt, og du har set barnets første signaler på at det vil sutte. Dog kan det nogle gange være svært at nå at lægge barnet til, førend det bliver uroligt. Mange aktiviteter i løbet af dagen kan virke overvældende på nogle børn og gøre det sværere for dem at finde ro (3). Dit barn har sin egen måde at fortælle dig, når det har brug for en pause. Nogle af de tegn, du kan holde øje med, er (1,3):

  • Forandret hudfarve
  • Spjæt eller sitren
  • Vender ansigtet væk
  • Gentagne gab, nys eller hik
  • Strakte fingre eller tæer
  • Holder armene op foran sig
  • Klynken eller gråd

Når du observerer bare nogle af disse tegn, er det dit barns måde at fortælle dig, at du skal sætte tempoet ned eller stoppe helt med den aktivitet, I er i gang med. Det er forskelligt, hvordan børn kan lide at blive trøstet. Nogle af de ting du kan prøve er (1):

  • Tal til dit barn med rolig, langsom stemmeføring
  • Læg en hånd på dit barns bryst eller mave og hold hånden stille
  • Saml dit barns hænder foran på midten af dets bryst
  • Vug dit barn med langsomme, rytmiske, rolige bevægelser

Det er vigtigt, du giver dit barn tid til at prøve de forskellige måder at blive beroliget på, så du ikke skifter til en ny strategi for hurtigt. Hvis dit barn først er begyndt at græde, kan det være svært at lægge barnet til brystet. Så kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at berolige dit barn, før det kan komme til brystet. Mange børn finder dog også ro ved at sutte, enten på et bryst, sine fingre eller noget andet (1). Hvis du oplever det er meget svært at trøste barnet, kan du søge hjælp hos din sundhedsplejerske, egen læge eller en IBCLC ammekonsulent.

 

Kilder

1: NBO Center Danmark (u.å.). Den Første Relation – Lær mere om hvad dit barn kan fortælle dig fra fødslen til 3 måneder.

2: Sundhedsstyrelsen. Amning – en håndbog for sundhedspersonale. København: Sundhedsstyrelsen; 2023.

3: Genna, CW, Barak D (2017). Sensory Integration and Breastfeeding. In: Genna CW. Supporting Sucking Skills in Breastfeeding Infants (3. udg.). Jones & Bartlett Learning.